Χαμένες Πατρίδες – Μικρά Ασία

Μικρά Ασία

Κάθε φορά που μαζεύεται η οικογένειά μου είναι μια ευκαιρία να συζητήσουμε.. να θυμηθούμε… και ενίοτε να μελαγχολίσουμε από τις αναμνήσεις της Χαμένης Πατρίδας.  Οι τρεις από τους τέσσερις παππούδες μου κατάγονταν από τη Μικρά Ασία, οι δύο από τη Σμύρνη και η μια γιαγιά από τη Σελεύκεια (πάνω από την Κύπρο). Οι ιστορίες που ακούγαμε εγώ και η αδελφή μου σαν παιδιά ήταν πολλές και μας δημιουργούσαν έντονα συναισθήματα. Θυμάμαι χαρακτηριστικά πως φοβόμουν τους Τούρκους και πολλές φορές έβλεπα εφιάλτες.

Οι παππούδες το 1922 ήταν μικρά παιδιά, συγκεκριμένα ο παππούς ο Νίκος (πατέρας της μητέρας μου) μας έλεγε ότι για να καταφέρουν να φθάσουν στην προκυμαία ο πατέρας του έδινε λίρες στους Τούρκους για να τους αφήσουν να περάσουν.  Η γιαγιά μου η Κατερίνα (μητέρα της μητέρας μου) έφυγε με την οικογένειά της μετά το διωγμό το ίδιο συνέβει και με την οικογένεια της γιαγιάς μου της Ντόρας που ήταν καθολική και έτσι είχε την προστασία των ξένων δυνάμεων.

Οι πιο τραγικές, πάντως, ιστορίες έχουν ειπωθεί από τον παππού ο οποίος περιέγραφε ξανά και ξανά πως εγκατέλειψαν το παντοπωλείο που είχαν στη Σμύρνη, το σπίτι και όλη τους την περιουσία και έφυγαν με άδεια χέρια βλέποντας την πόλη να φλέγεται και τα άψυχα κορμιά των συμπολιτών τους να κείτονται στο δρόμο μέχρι τη θάλασσα. Δεν μπορούσε, ακόμα και στα βαθιά γεράματα, να ξεχάσει αυτή την εικόνα. Μάλιστα κάποια στιγμή πήγαν με τη γιαγιά μου στη Σμύρνη με σκοπό να βρούν το πατρικό του….  δε θα ξεχάσω τη στεναχόρια που είχε όταν γύρισε άπραγος λέγοντας πως ενώ κάποιοι είχαν βρει τα σπίτια τους εκείνος ήταν άτυχος και δεν είχε βρει τίποτα!! Δυστυχώς πέθανε μ’ αυτό τον καημό.

Σ’αυτό το σημείο θέλω να επισημάνω τη δύναμη και τη θέληση  αυτών των ανθρώπων που ενώ έχασαν το βιός τους δημιούργησαν εκ νέου περιουσίες.

Τελικά, αυτές οι αναμνήσεις, μαζί με κάποια επίσημα έγγραφα της εποχής  και διάφορες παραγγελίες που είχε κάνει ο πατέρας του παππού μου πριν την καταστροφή, είναι όλα όσα έχουμε από τη Χαμένη μας Πατρίδα…

5 Σχόλια

Filed under Προσωπικά,

5 responses to “Χαμένες Πατρίδες – Μικρά Ασία

  1. ΔΙΑΒΑΣΑ ΜΕ ΠΡΟΣΟΧΗ ΤΙΣ ΑΝΑΦΟΡΡΕΣ ΣΟΥ ΣΤΙΣ ΠΕΡΑΝ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΠΑΤΡΙΔΕΣ.ΕΙΜΑΙ ΚΑΙ ΕΓΩ ΠΡΟΣΦΥΓΑΣ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΓΕΝΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΘΡΑΚΗ.ΣΕ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ.ΑΛΛΑ ΣΕ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΡΟΣ ΘΕΟΥ. ΟΙ ΠΑΤΡΙΔΕΣ ΠΕΡΑΝ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΟΥ ΕΒΡΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΡΟΔΟΠΗΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΧΑΜΕΝΕΣ ΑΛΛΑ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΟΛΩΝ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΣΜΟΝΗΤΕΣ ΑΦΟΥ Η ΦΛΟΓΑ ΚΑΙΕΙ ΣΤΙΣ ΚΑΡΔΙΕΣ ΜΑΣ ΣΑΝ ΤΗ ΦΛΟΓΑ ΤΟΥ ΚΕΡΙΟΥ ΤΟΥ ΕΛΥΤΗ..ΘΥΜΑΜΑΙ ΤΟΥΣ ΔΙΚΟΥΣ ΜΟΥ ΠΟΥ ΟΤΑΝ ΣΗΚΩΝΑΝΕ ΤΟ ΚΕΡΑΣΤΙΚΟ ΠΟΤΗΡΙ Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΥΧΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΕΟΡΤΑΖΟΝΤΑ ΗΤΑΝ Η ΑΝΤΕ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΠΑΤΡΙΔΑ.

    Μου αρέσει!

    • Έχετε δίκιο, είναι αλησμόνητες!!
      Δεν θυμάμαι να είχα ακούσει την ευχή που λέτε αλλά καταλαβαίνω πως για τους μεγαλύτερους σε ηλικία η ελπίδα πως κάποια στιγμή θα επέστρεφαν στα πατρογονικά εδάφη πρέπει να ήταν έντονη. Ξέρω πως ο πατέρας του παππού μου πέθανε λίγα χρόνια μετά το διωγμό από τον καημό του βλέποντας πως η πιθανότητα επιστροφής στη Σμύρνη ήταν ανύπαρκτη.

      Μου αρέσει!

  2. Νένα

    Ωραία και καλά τα λες. Έχω ακούσει άλλα τόσα και πιο δυσάρεστα απ τα πεθερικά μου. Έχω ζήσει κάποια άλλα στην πρόσφατη ιστορία μας, καθώς ο πατέρας μου ήταν από Κύπρο. Η μητέρα μου από δω κι εγώ γεννήθηκα εδώ. Πάντα όμως θεωρούσα πως οι ρίζες μου είναι στην Κύπρο. Είναι στα κατεχόμενα πλέον, μάλλον χαμένα για να είματε ψύχραιμοι. Μπορώ να σε καταλάβω…

    Μου αρέσει!

  3. Πολύ ωραία ανάρτηση Κατερίνα μου!
    Καλημέρα!

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

